روزنوشته های علیرضا نامی

دلنوشته های روزانه زندگی در سیاره زمین

روزنوشته های علیرضا نامی

دلنوشته های روزانه زندگی در سیاره زمین

روزنوشته های علیرضا نامی

هر روز مطالب مفیدی را ما هرکدام می خوانیم که یا می خوانیم و با کسی به اشتراک نمی گذاریم -


یا می خوانیم و با همکاران و اعضای خانواده به اشتراک می گذاریم -

یا می خوانیم و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم و در نهایت ترجیح می دهیم که خودمان دستی به قلم برده و بنویسیم و تحلیل کنیم و مطلب را با رعایت کپی رایت منتشر کنیم.

آن دسته آخر ، منم !


یادم نرود :

قلم توتم من است.....

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۵ شهریور ۹۹، ۱۱:۱۰ - گلی یاس
    :)
  • ۲۱ مرداد ۹۹، ۱۹:۱۰ - گلی یاس
    👌🏻
  • ۱۹ تیر ۹۹، ۱۰:۴۸ - گلی یاس
    :)

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

6 نکته مهم برای مدیریت تیم‌های دورکار در دوران شیوع کرونا

 

پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، بسیاری از افراد برای اولین بار مجبور به دورکاری شده‌اند؛ آن هم نه برای چند روز، بلکه برای مدتی نامعلوم. بسیاری از ما در این مدت کوتاه توانسته‌ایم خودمان را با شرایط  فعلی تطبیق دهیم، اما تیم‌های بزرگ برای عادت کردن به این شرایط نیاز به زمان و آزمون و خطا دارند.

این موضوع مخصوصاً برای مدیرانی که دیگر قادر به گفت‌وگوی رودررو با اعضای تیم‌شان نیستند بسیار حیاتی است. آن استراتژی و فرمولی که در محل کار موثر بوده، ممکن است در دوران دورکاری و از طریق تماس تلفنی به خوبی عمل نکند.

اگر مدیری هستید که قصد دارید تیم دورکار خود را به خوبی مدیریت کنید، باید مطمئن شوید که اعضای تیم‌تان این احساس را دارند که در این دوران در کنار یکدیگر هستند و از آن‌ها به خوبی حمایت می‌شود.

در ادامه این مطلب از وبلاگ ایران تلنت 6 راهکار برای مدیریت تیم‌های دورکار در دوران شیوع کرونا معرفی می‌کنیم. دانستن این نکات و راهکارها به شما کمک می‌کند تا اعضای تیم خود را از داخل خانه راحت‌تر هدایت کنید.

اعضای تیم‌تان را با یکدلی و درک متقابل هدایت کنید

باید این نکته را در ذهن داشته باشید که این روش از دورکاری با حالت عادی تفاوت دارد. در حالت عادی ممکن است شما برای آنکه بتوانید برای پروژه‌های بزرگ تصمیم بگیرید، یک روز از داخل خانه کارهایتان را پیش ببرید. اما این روزها زندگی عادی ما به کل تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته و عادت کردن به این تغییرات برای بسیاری از افراد چندان آسان نیست.

در حال حاضر، کارکنان سراسر جهان با چالش‌های جدیدی روبرو شده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها در تلاشند تا کارشان را به طور تمام وقت از داخل خانه انجام دهند و در عین حال، کودکانشان را نیز به آموزش مجازی عادت دهند. بسیاری از افراد ممکن است خانه کوچکی داشته باشند و نتوانند بخشی از آن را به دفتر خانگی‌شان تبدیل کنند. حال تصور کنید چالش بزرگ دیگر این افراد این است که سایر اعضای خانوده‌شان نیز در خانه باید دورکاری کند.

اینکه به عنوان یک مدیر بدانید هر یک از اعضای تیم شما در شرایط خاصی مشغول به کار است به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را دقیق‌تر مدیریت کنید. از اعضای تیم خود بپرسید که در حین دورکاری با چه مشکلاتی روبرو هستند و آیا شما می‌توانید برای رفع این مشکلات کاری انجام دهید. به طور مرتب کارشان را ارزیابی کنید تا بتوانند سریع‌تر روال کار را به حالت عادی برگردانند.

 

مکالمه تصویری داشته باشید

همه آدم‌ها دوست ندارند که روبروی دوربین قرار بگیرند. حالا به این وضعیت همسر، هم‌خانه، فرزندان یا سایر اعضای خانواده را نیز اضافه کنید. در چنین شرایطی، مطمئناً پیدا کردن یک محل مناسب برای انجام مکالمه ویدیویی چندان کار راحتی نیست.

از آنجایی که ارتباط رودررو در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست، بهتر است در زمان برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها دوربین وبکم خود را روشن کنیم. تماشای چهره همکاران در حین مکالمات و مشاهده حالات چهره آن‌ها به مکالمه اثربخش‌تری می‌انجامد.

به عنوان یک مدیر باید این اعتماد را به همکاران خود بدهید که اگر هم در خانه تنها نیستند، هیچ اشکالی وجود ندارد. در دفتر کار هم حواس‌پرتی‌های زیادی وجود دارد. تماس ویدیویی اعضای تیم را قادر می‌سازد که ارتباطی انسانی با یکدیگر داشته باشند.

برای دانستن بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه در دوران دورکاری با همکارانمان در ارتباط باشیم؟ را مطالعه کنید.

بیش از حالت عادی در ارتباط باشید

اگر نگران هستید که پرس‌وجو کردن و مدام در ارتباط بودن با اعضای تیم به مایکرومنیجمنت ختم می‌شود، به یاد داشته باشید که بین پیگیری مداوم با افراد و پرس‌وجو کردن از فرایند انجام کار تفاوت وجود دارد.

در شرایط فعلی که تقریباً بیشتر ما در حال دورکاری هستیم، پیگیری و در ارتباط بودن بسیار مهم است. ممکن است بسیاری از افراد که به دورکاری عادت ندارند، طی این دوران ارتباط احساسی‌شان با شغل و محیط کارشان از بین برود. با این حال، یک تغییر ساده در نحوه ارتباط گیری می‌تواند مانع از چنین اتفاقی شود.

در ارتباط بودن با اعضای تیم و درگیر نگه داشتن آن‌ها با وظایفشان کار دشواری نیست و با ارسال یک ایمیل بعد از جلسه یا ارسال یک پاورپوینت بعد از یک کنفرانس ویدیویی قابل اجراست. چنین کارهایی باعث می‌شود که اعضای تیم از مسیر و برنامه دور نشوند و نسبت به کارشان قوت قلب داشته باشند.

برای مدیریت تیم‌های دورکار از ابزارهای ارتباطی درستی استفاده کنید

به عنوان یک مدیر شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که برای گزارش گرفتن و برگزاری جلسات باید از چه ابزارهایی استفاده کنید. اگر شرکت‌تان پیام‌رسانی داخلی دارد که همه افراد از آن استفاده می‌کنند، بد نیست که از اعضای تیم خود بخواهید این پیام‌رسان را نصب کنند. همچنین، پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و تلگرام ابزارهای خوبی برای ارتباط سریع هستند.

اگر در داخل شرکت از ابزارهای مدیریت وظایفی مانند Slack یا Jira استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند سابق با این ابزارها با یکدیگر در ارتباط باشید. همچنین، برای برگزاری جلسات و کنفرانس می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Skype، Zoom یا Google Hangouts استفاده کنید.

از همکاران‌تان بخواهید به خودشان زنگ تفریح بدهند

برای شخصی که تا دیروز هر روز در یک شرکت کار می‌کرده است، کار کردن در خانه چندان راحت نیست. بعضی از آدم‌ها تصور می‌کنند که باید در طول روز فقط پشت میزشان بنشینند تا مبادا یک پیام، ایمیل یا تلفن را از دست ندهند. نکته جالب اینجاست که هیچ کس در دفتر کار هم به این شکل کار نمی‌کند. بسیار مهم است که از اعضای تیم خود بخواهید که در فواصل زمانی معین به خودشان استراحت دهند.

زمانی که در محیط کار هستیم هر از گاهی از پشت میز بلند می‌شویم تا برای خودمان چای یا قهوه بریزیم یا با همکاری درباره مسئله‌ای گفت‌وگو کنیم. زمانی که می‌خواهیم به اتاق جلسه برویم، با رئیس‌مان برخورد می‌کنیم. در محیط کار ما به طور مکرر در حال تغییر موقعیت مکانی هستیم. مطمئناً شبیه‌سازی این موقعیت‌ها در خانه کار سختی است، اما انجام آن با سلامت و موفقیت ما ارتباط مستقیم دارد.

به همین دلیل، شما به عنوان یک مدیر باید از اعضای تیم خود بخواهید که در طول روز هر چند گاهی به خودشان استراحت دهند. برای مثال کمی در خانه قدم بزنند، کمی نرمش کنند، ناهار را پشت میز کارشان صرف نکنند یا چند دقیقه‌ای چشمانشان را ببندند و استراحت کنند. انجام این فعالیت‌ها در طولانی مدت در سلامت خودتان و اعضای تیم‌تان تاثیرگذار خواهد بود.

در کنار هم تفریح کنید

تکنولوژی برگزاری کنفرانس ویدیویی منبع بسیار خوبی برای تحکیم روابط بین اعضای تیم است. شما می‌توانید ساعتی در روز را به برگزاری چنین کنفرانس‌هایی اختصاص دهید تا اعضای تیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند، بخندند، غذا بخورند یا حتی یک مسابقه را در کنار یکدیگر تماشا کنند.

در دوران شیوع کرونا، تعاریف ما از شغل و کار دگرگون شده است. دورکاری برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها دنیای کاملاً ناشناخته‌ای است. با این حال، ایجاد تغییرات کوچک و پلکانی می‌تواند به اعضای تیم‌تان انگیزه دهد تا کارشان را مانند سابق انجام دهند.

  • علیرضا نامی

 

 

کارکردها : درونگرا - شمّی - فکری - داوری کننده
عنوان : برنامه ریز
توصیف : شایستگی + استقلال = کمال
دسته بندی : منطق گرایان، مفهوم پردازان، دانش طلبان

 
 

صفات کلیدی

استراتژیست
کمال گرا
مستقل
با انگیزه
قاطع
مصمم
کنجکاو
انتقاد پذیر
تحلیلگر
منظم
ساخت یافته
هدفمند
نتیجه گرا
درون نگر
با دقت
تمایل به داشتن حریم خصوصی
مسؤولیت پذیر
متکی به خود
پوست کلفت
ساکت
آرام
بی احساس
اهل تئوری
آینده نگر
قوی
استراتژیک
انعطاف پذیر
سازگار
پیچیده
اهل فکر و تصور
اهل نظریه و تئوری
غیر عملگرا

 
 
 

ویژگیهای شخصیتی

INTJها افرادی مستقل، با انگیزه و کمال طلب اند. نیاز شدید آنان به استقلال و صلاحیت شخصی و نیز باور بی چون و چرای نقطه نظرهای خود، انگیزه ای قدرتمند است که به خواسته های خود برسند. آنان به باورها و افکار خود اطمینان کامل دارند.
INTJها می توانند با توجه به لحن منطقی و انتقادی خود، نتایج کاربردی ایده های جدید را دریابند. الگویی ذهنی دارند که می گوید در شرایط مختلف چگونه باید باشند. این تیپ شخصیتی از خود و از دیگران توقع بالایی دارد، در ایجاد انگیزه در دیگران توانمند بوده و سعی می کند که به دیگران به اندازه خودش انگیزه بدهد. پیوسته برای بهبود خود، دیگران و هر چیزی که در پیرامون آنها قرار دارد تلاش می کنند. این اشخاص انتقاد پذیرند و از بی تفاوتی و یا از انتقاد چندان ناراحت نمی شوند.
INTJها نیاز فراوانی به استقلال دارند و در میان انواع گونه های شخصیتی بسیار مستقل عمل می کنند. آنها در انجام کارها روش مخصوص خودشان را داشته و به آن اطمینان دارند. این اشخاص اغلب کنجکاو، قاطع و مصمم هستند. آنها تحت تأثیر رفتار مقامات بالا دست قرار نمی گیرند. در جهت رسیدن به اهدافشان حداکثر تلاش خود را می کنند و در صورتی از قواعد و مقررات پیروی می کنند که آن را موافق رسیدن خود به اهدافشان بدانند.
INTJها با افکاری بزرگ، ذهنی مبتکرانه و انگیزه بالا برای پیاده سازی ایده هایشان و رسیدن به اهدافشان هستند. در زمینه های نظری بسیار قوی بوده، با مفاهیم پیچیده به راحتی کنار می آیند و در حل مسائل پیچیده متبحرند. این اشخاص، اندیشمندان استراتژیک خوبی هستند و به آسانی می توانند امتیازات و اشکالات همه موقعیت ها را درک کنند. آنها در موضوعاتی که علاقه شان را به خود جلب کند، سازمان دهندگان بسیار خوبی هستند. اگر پروژه یا ایده و نقطه نظر متعلق به خود آنها باشد، می توانند روی آن تمرکز فراوان داشته باشند و انرژی و انگیزه فراوان به خرج دهند. زمانی که متعهد انجام کاری می شوند، آن را سازماندهی و برنامه ریزی کرده و مصرانه آن را به انجام می رسانند.

 

 

 

نقاط ضعف شخصیتی

INTJها که افرادی با پنداره و معیارهای بیش از اندازه بالا هستند ممکن است از خود و از دیگران انتظارات بیش از اندازه داشته باشند. آنها به این توجه ندارند که در برخورد با استانداردهای دیگران در چه سطح و اندازه ای ظاهر می شوند. برای آنها مهم معیارهایی است که خود در نظر می گیرند. این اشخاص در مواقعی رک و صریح انتقاد می کنند و متوجه این نیستند که رفتارشان روی دیگران چه تأثیری بر جای می گذارد. آنها معمولاً دیگران را تشویق نمی کنند تا در برابر ایده هایشان اظهار نظر بکنند. چون این تیپ شخصیتی روش خیلی غیر مشخصی دارد، چه بسا به اشتباه فرض را بر این بگذارد که دیگران هم مایلند با آنها این گونه برخورد شود. این تیپ شخصیتی لازم است که احساسات به ظاهر غیر منطقی دیگران را درک کند و بپذیرد که آنها هم منطقی و بااعتبارند. این امر سبب می شود که آنها از توهین به دیگران خودداری ورزند.
از آن جا که INTJها برای پنداره ها و نقطه نظرهای خود در آینده بهای قابل ملاحظه ای قائل هستند، ممکن است برخی از واقعیتهای مهم و حقایق زمان حاضر را از دست بدهند. از آن گذشته چه بسا متوجه ضعفهای عملی نقطه نظرهای خود نشوند. آنها با جمع آوری اطلاعات لازم می توانند از عملی بودن نقطه نظرهایشان آگاه شوند. این تیپ شخصیتی لازم است نقطه نظرهای پیچیده خود را به شکل ساده تری ارائه دهد تا دیگران با راحتی بیشتری از آنها سر در بیاورند.
چون INTJها اغلب مایلند تنها باشند، ممکن است به اندازه کافی از تجربیات دیگران استفاده نکنند، در حالی که مشاوره کردن با دیگران پیشاپیش غیر عملی بودن برخی از برنامه های آنها را ثابت می کند.

 
 
 

روابط با دیگران

  • محتاط هستند.
  • بسیار صمیمی و باوفا هستند و بیشتر به روابط سنتی بها می دهند.
  • محبت خود را تنها به نزدیکان خود نشان می دهند.
  • به معاشرتهای دو نفری علاقمندند.
  • به تیپهای معاشرتی علاقمندند تا کمی از حالت جدی خود بیرون آیند.
  • به تبادل نظر و تبادل افکار علاقمندند.
  • از صحبتهای خودمانی خوششان نمی آید. آنها دوست دارند از هر کاری که می کنند مطلبی بیاموزند.
  • نسبت به رد شدن و مورد بی اعتنایی قرار گرفتن حساس هستند، اما رنجش خود را از دیگران پنهان می دارند. نمی خواهند کسی از آسیب پذیری آنها مطلع شود.
  • جذب و شیفته کارشان هستند و ممکن است به روابط خود بهای لازم را ندهند.
  • ممکن است روی نظرهای خود سماجت به خرج دهند.
 

در محل کار

  • از توانمندیهای مفهومی و تصوری فراوان برخوردارند.
  • اطمینان فراوانی به بینشهای شمّی خود دارند و می توانند آنها را به واقعیت برسانند.
  • اغلب به مقام رهبری و یا مدیریت در موسسه و شرکت می رسند و به سازمان خود احساسی از هدفمندی، پنداره یا ماموریت می دهند.
  • به شکلی منطقی و منظم کار می کنند تا راه حلهایی نوآور و مبتکرانه برای مسائل ایجاد کنند.
  • سیستمها و راهکارهایی تدارک می بینند که برای کاری که در دست دارند جالب است.
  • برای رسیدن به مقصود همان اندازه که به خود فشار می آورند، به دیگران هم فشار می آورند.
  • وقتی واقعیت با الگوی آنها همخوانی ندارد، از خود انتقاد می کنند.
  • دوست دارند مستقل کار کنند، دوست ندارند کسی در کار آنها دخالت کند.
  • دوست دارند بر اجرای عقاید خود کنترل داشته باشند.
 

نقاط قوت کاری

  • اعتماد به افکار و اندیشه های خود
  • انگیزه بالا برای رسیدن به صلاحیت و شایستگی
  • توجه و تمرکز بالا روی موضوعات
  • توانایی در دیدن و در نظر گرفتن کلیه احتمالات و امکانات
  • لذت از چالشها و مسائل پیچیده
  • توان حل مساله و بررسی منطقی و عینی آن
  • توان رسیدن به هدف با وجود همه موانع و مشکلات
  • توانایی کار فردی
  • اخلاق کاری بالا
  • ایجاد سیستمها و الگوهای لازم برای رسیدن به هدف
  • مهارتهای سازمانی بالا
  • راحت بودن با تکنولوژی
 

نقاط ضعف کاری

  • عدم علاقه به جزئیات
  • عدم تحمل افراد دارای صلاحیت کم و یا با سرعت کاری کمتر از خود آنها
  • عدم قدردانی کافی از همکاران و کارکنان
  • عدم تمایل به صحبت و بحث درباره تصمیمات اتخاذ شده قبلی
  • عدم توجه کافی به واقعیات و تاکید زیاد بر نظریه ها و فرضیات
  • عدم انعطاف کافی برای تغییر در ایده های خود
  • کار کشیدن از دیگران به حد افراطی
  • توجه زیاد به زندگی کاری و کم توجهی به زندگی خانوادگی
  • کسل و دلسرد شدن مکرر در صورت نبودن شرایط خلاق کاری
 
 

رضایت شغلی

برای یک INTJ رضایت شغلی یعنی:

  • بتواند راه حلهای مبتکرانه برای حل مسائل موجود پیدا کند تا سیستمهای موجود را بهبود بخشد.
  • انرژی خود را صرف به عمل در آوردن ایده های خوب کرده و به شکلی منطقی فعالیت داشته باشد.
  • با اشخاصی آگاه و با وجدان کار کند، افرادی که او به تخصص، هوش و صلاحیتهایشان احترام می گذارد
  • به خاطر نقطه نظرهایش به او اعتبار بدهند و در به اجرا در آوردن کار، اختیار کامل داشته باشد.
  • به طور مستقیم کار کند و بتواند گهگاه با گروههای کوچکی از اشخاص روشنفکر و آگاه تبادل نظر داشته باشد.
  • در جریان اطلاعات جدید قرار گیرد و شرایطی فراهم باشد که بتواند بر توانمندیها و صلاحیتهای خود بیفزاید.
  • این امکان را داشته باشد که محصولی فراهم آورد که با معیارهای بالای وی همخوانی داشته باشد.
  • کار حالت تکراری نداشته باشد.
  • استقلال و اختیار فراوان داشته باشد تا بتواند تغییراتی ایجاد کند و به رشد اشخاص و سیستمها کمک کند.
  • کار با معیارهای بالا و منصفانه انجام شود و به طور منصفانه ای زحمات او را جبران نماید.
 

مشاغل مناسب

مشاغل گروه تجارت و امور مالی :
حرفه های تجارتی و مالی به توانایی های تحلیلی بالایی احتیاج دارند که بسیاری از INTJها دارای آن هستند.

  • مشاور مدیریت
  • مدیر مالی
  • تحلیلگر مالی
  • اقتصاددان
  • کارشناس بورس و سرمایه گذاری
  • برنامه ریز استراتژیک
  • خزانه دار

مشاغل گروه تکنولوژی :
رشته های تکنیکی با روحیه منطقی INTJها سازگار است. گاه آنها می توانند با استفاده از خلاقیت خود روشها و سیستمهای بدیع و جدید بوجود آورند.

  • دانشمند
  • پژوهشگر علمی
  • مدیر و کارشناس شبکه
  • متخصص امنیت اطلاعات
  • مهندس کامپیوتر
  • طراح و تحلیلگر سیستمهای نرم افزاری
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • سرپرست بانک اطلاعاتی
  • مدیر وب سایت
  • ستاره شناس
  • آرشیتکت

مشاغل گروه آموزش :
تحصیلات عالی به مراتب بیش از آموزشهای دبستان و دبیرستان مورد توجه INTJها قرار دارد، زیرا تدریس در دانشگاه اغلب در زمینه نظریه های پیچیده با دیدگاههای فراگیرتر است. فراهم آوردن سیستمها و برنامه های درسی و اطمینان از کاربردی بودن آنها به INTJها امکان می دهد که صلاحیت و دانش خود را افزایش دهند.

  • استاد دانشگاه
  • مدیر مدرسه
  • ریاضیدان
  • متصدی کتابخانه

مشاغل گروه مراقبتهای بهداشتی و پزشکی :
INTJها در زمینه های فنی تر مربوط به حرفه های پزشکی به موفقیتهای شایان توجه دست پیدا می کنند. در این زمینه ها INTJها می توانند با حداقل دخالت دیگران به طور مستقیم کار کنند.

  • روانپزشک
  • روانشناس
  • مهندس پزشکی
  • داروساز
  • متخصص اعصاب
  • متخصص قلب و عروق
  • پژوهشگر دارویی
  • پاتولوژیست
  • میکروب شناس
  • متخصص ژنتیک
  • جراح

مشاغل گروه حرفه ای :
INTJها به مشاغل حرفه ای که از تنوع فراوان برخوردارند، علاقه مند هستند. تمامی این رشته ها به غیر از کار مدیریت نیازمند پژوهش و برنامه ریزی مستقل است. به وجود آوردن راهکارها، سیستمها و برنامه های بلند مدت شمّی بودن INTJها را به کار می گیرد. INTJها با توجه به قابلیتهای خود می توانند به شکلی منطقی به خواسته های خود برسند. مدیر INTJ وقتی در سازمانهای کوچک کار کند، از کارش لذت می برد. او ترجیح می دهد که کارکنانش به او شباهت داشته باشند.

  • وکیل
  • قاضی
  • مدیر
  • مشاور مدیریت
  • مهندس
  • مهندس مواد
  • مهندس هوا فضا
  • آرشیتکت
  • برنامه ریز استراتژیک
  • روانپزشک
  • خلبان
  • متخصص امور جنایی
  • نویسنده
  • تحلیلگر خبری
  • تحلیلگر مالی و سرمایه گذاری

مشاغل گروه خلاق :
INTJها از کارهای خلاق و بکر لذت می برند. نویسنده ها و نقاشان از شمّ خود برای خلق آثار استفاده می کنند. مخترعین می توانند سیستمها و طرحهای جدید خلق کنند که بر کیفیت زندگی جاری می افزاید.

  • نویسنده
  • سردبیر
  • روزنامه نگار
  • نقاش
  • مخترع
  • گرافیست
  • آرشیتکت
 

اوقات فراغت

دوست دارند که به تنهایی صرف وقت کنند، به تنهایی فکر کنند و موضوعات جدید را مطالعه کنند. بسیاری از آنها سعی می کنند بدنشان را شاداب و سرحال نگه دارند تا بهتر بتوانند فکر کنند. آنها از ورزشهای انفرادی مانند دویدن و شنا کردن خوششان می آید. از نظم و ترتیب خاصی برخوردارند. اوقات فراغت آنها برنامه ریزی شده و هدف دار است. آنها از فعالیتهایی خوششان می آید که با آن بتوانند چیز یاد بگیرند.

 

 

پیشنهادات

  • با دیگران صحبت کنید و از آنها نظر بخواهید.
  • حق به جانب و تدافعی نباشید. نقطه نظرهای دیگران را رد نکنید.
  • به نشانه های جسمانی استرس، قبل از این که حالت بحران پیدا کند توجه کنید. به محدودیتهای خود توجه کنید و از سرعت گام خود بکاهید.
  • با توجه به توانمندی های دیگران از آنها تعریف و تمجید کنید.
  • اگر می خواهید با دیگران رابطه داشته باشید، مراقب عدم حساسیت ها و انتقادها باشید.
  • در یک موقعیت منفی، مسؤولیت قسمت خود را بپذیرید.
  • بیاموزید که انعطاف پذیر باشید.
  • به کار کردن برای خود بها بدهید. بسیاری از INTJها به قدری مستقل هستند که نمی توانند برای دیگران کار کنند.
  • نخواهید که همه چیز زندگی را کنترل کنید.
  • به توانمندی های خود یعنی نوآور بودن، سازمان یافته بودن، مصمم بودن، اعتماد به نفس، استقلال و خودمختاری و توانایی درک پیچیدگی ها بها دهید.
  • رمز موفقیت یک INTJ توجه به واقعیات عملی، توجه به ارزش کار دیگران و متعادل سازی زندگی کاری و خانوادگی است.
منابع
  • علیرضا نامی

 

 

هر کسی زمانش را صرف کاری می‌کند. این اصل مهم می‌تواند تغییر بزرگی در زندگی افراد ایجاد کند. بعضی از افراد بیشتر وقت خود را صرف کسب درآمد و انجام کارهای سودآور می‌کنند. برخی دیگر به سرمایه‌گذاری برای بهبود روابط خود علاقه‌مند هستند. گروهی دیگر زمان زیادی انرژی صرف می‌کنند تا کسب‌وکاری برای خود دست‌وپا کنند که آنقدر انعطاف‌پذیر باشد تا وقت آزاد بیشتری در اختیارشان قرار دهد. عده‌ای دیگر قسمت عمده‌ی زندگی‌شان را برای کارهای عام‌المنفعه صرف می‌کنند. چه شما جزو دسته‌ای باشید که سرمایه و ثروت بیشتری بخواهید، چه جزو کسانی که به روابط خود اهمیت بیشتری می‌دهند، طرفدار آزادی فراوان باشید یا به دنبال اثرگذاری روی افراد یا اجتماع، تمام این موارد مستلزم تمرکز روی یک مفهوم است: «ارزش وقت». احتمالا شما هم مثل من به دنبال همه‌ی اینها (ثروت، رابطه، آزادی، نفوذ و تأثیرگذاری) هستید و بیشتر از همه هم سلامتی می‌خواهید. اما همه نمی‌توانند همه‌چیز را از همان اول داشته باشند. پس نیاز دارید بیاموزید در زندگی روزمره هنگام مواجه‌شدن با موارد مختلف، چگونه زمان را مدیریت کنید تا تعادل برقرار شود. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا ارزش وقت‌تان را کشف و از این اطلاعات برای گذراندن مؤثرتر زمان در زندگی‌تان استفاده کنید. این چیزی است که اغلب افراد با هر سطح درآمد و روش زندگی احتیاج دارند بدانند. این مقاله یادتان می‌دهد در عرض ۱۵ دقیقه ارزش واقعی زمان‌تان را منطقی‌تر تخمین بزنید و قادر باشید با توجه به آن تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید. توصیه می‌کنم همه‌ این نوشته را مطالعه کنند. مهم است بدانیم چگونه در هر موقعیت و شرایطی، از وقت‌مان به بهترین شیوه استفاده کنیم.

 

 

 

 

ارزش یک ساعت چقدر است؟

 

 

چند هفته قبل از اینکه نوشتن این مقاله را شروع کنم، باید یک چمدان کوچک برای سفری که در پیش داشتم می‌خریدم. بعد‌ از جستجوی زیاد بالاخره چمدان مورد نظرم را پیدا کردم، یک چمدان ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه که فقط یک مشکل داشت، این چمدان ساخت انگلستان بود و هزینه حمل آن با کشتی تا آمریکا چند برابر قیمت خودش می‌شد. در همان لحظه از خریدن چمدان منصرف شدم و دوباره دنبال چمدان دیگری گشتم اما این‌بار در فروشگاه‌های کوچک و ارزان‌قیمت. متوجه شدم که یکی از سازنده‌های این چمدان‌ها در شهر نیویورک نمایندگی دارد و من چند هفته بعد به این شهر سفر می‌کردم. آدرس فروشگاه را بررسی کردم و فهمیدم تا محل اقامت من در نیویورک یک ساعت فاصله دارد. این اتفاق باعث شد من به فکر موضوع این مقاله بیفتم.

یک ساعت از وقت من به اندازه هزینه حمل‌و‌نقل یک چمدان مسافرتی ارزش داشت؟ باید در وقت صرفه‌جویی می‌کردم و هزینه حمل چمدان تا آمریکا را می‌پرداختم یا باید پولم را پس‌انداز می‌کردم و یک ساعت وقت هدر می‌دادم و حضوری چمدان را می‌خریدم؟ واقعیت این است که من نمی‌دانستم کار درست کدام است، اینکه به فروشگاه بروم یا پول اضافه خرج‌ کنم. صرف زمان یا پول؟

بیایید جور دیگری به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم هر کدام از ما شخصا ارزش وقت برای‌مان چقدر است. به عنوان نمونه اگر کسی به شما بگوید که برای یک ساعت کار، مبلغی خیلی کمتر از مبلغ معمول پرداخت می‌کند شما بلافاصله پیشنهاد کاری‌اش را رد می‌کنید در عین‌حال اگر کسی به شما پیشنهاد همان کار را با دستمزد هر ساعت چندبرابر عرف معمول بدهد فورا قبول خواهید کرد. ظاهرا کار است که ارزش وقت شما را مشخص می‌کند. هر چقدر شما در مورد شرایط کاری حد میانه را در نظر بگیرید میزان تأثیر کار روی ارزش وقت شما، کمتر خودش را نشان می‌دهد و اوضاع متعادل‌تر می‌شود. البته مشکل همچنان به قوت خود باقی است چون بیشتر زندگی در منطقه‌ی خاکستری یا همان وضعیت بلاتکلیفی ارزش‌گذاری زمان می‌گذرد. شبیه زمانی‌که مثلا شما می‌توانید یک بلیط هواپیما با نرخ معمول بخرید و بدون توقف به مقصدتان سفر کنید در حالیکه بلیط همان مسیر اگر یکبار در یک فرودگاه بین راه توقف داشته باشید ارزان‌تر تمام می‌شود. ترجیح می‌دهید چند ساعت وقت‌تان در ترانزیت فرودگاه کشور واسطه بگذرد و مبلغی صرفه‌جویی شود یا از خیر مبلغ اضافی بگذرید اما زودتر به مقصد برسید؟ حاضرید این هفته را به کار‌کردن برای یک مشتری بپردازید که مبلغ دستمزدتان را بالاتر از حد معمول و بلافاصله بعد از انجام کارش پرداخت می‌کند؟ یا حاضرید تمام طول سال آینده را روی یک ایده کسب‌وکار تمرکز کنید که می‌تواند برای‌تان چندین برابر درآمدتان سرمایه تولید کند؟

همه‌ی ما انتخاب‌های زیادی مانند اینها داریم، اما بیشترمان بر اساس احساسات یا حدس و گمان تصمیم می‌گیریم و هرگز در نظر نمی‌گیریم که مهمترین چیز یعنی وقت‌مان واقعا چقدر ارزش دارد. ارزش وقت مساله‌ای نسبی است و هرکس به نحوی خاص برای زمانش ارزش قائل است ولی تعداد خیلی کمی از افراد می‌توانند ارزش وقت‌شان را با یک عدد مشخص کنند. من هم تا چند وقت پیش نمی‌دانستم زمانم چقدر می‌ارزد!

چطور ارزش واقعی وقت‌تان را محاسبه کنید

چطور ارزش وقت را محاسبه کنیم

مساله‌ی «پول یا وقت» وادارم کرد به هر متخصص یا شخصی که تجربه‌ای در این مورد داشت و می‌توانست کمک کند مراجعه کنم. از کارآفرینان و مشاوران متخصص برنامه‌ریزی برای بهره‌وری گرفته تا مدیران اجرایی و حتی بازیکنان حرفه‌ای پوکر، با همه درباره اینکه بهترین راه تعیین ارزش وقت‌ چیست و چگونه می‌شود بر اساس اطلاعات موجود بهترین تصمیم را گرفت صحبت کردم. بعد سعی کردم در یک محدوده‌ی زمانی تقریبا حدود سه ماه هر ساعتی را که گذرانده بودم بررسی کنم و ارزش هر ساعت را با استفاده از چند معادله‌ی مختلف محاسبه کنم. نگران نباشید. من تمام این تحقیقات و آزمایش‌ها را به یک فرایند نسبتا ساده و قابل‌فهم برای همه تبدیل کرده‌ام که به شما هم یاد می‌دهم. کل این فرایند ۱۵ دقیقه طول می‌کشد ولی نتیجه‌ی قابل تأملی دارد.

می‌خواهیم با روش بررسی درآمد برای محاسبه ارزش وقت شروع کنیم. این محاسبات فقط بر اساس درآمد شما یعنی مقدار پول دریافتی شما انجام می‌شود به همین دلیل اسم روش بررسی درآمد را برایش انتخاب کرده‌ام. این محاسبات به شما کمک خواهدکرد موقع خرید و پول خرج‌کردن‌های روزانه تصمیم‌های بهتری بگیرید (یادتان می‌آید: من باید برای حمل چمدان پول اضافه می‌دادم یا یک ساعت تا فروشگاه رانندگی می‌کردم؟)

برای شروع شما به دو فاکتور نیاز دارید:

  1. مقدار زمانی‌ که صرف به دست آوردن پول می‌کنید
  2. مقدار پولی‌ که در مدت زمان مشخص بدست می‌آورید

اجازه بدهید درباره‌ی چگونگی بدست آوردن این دو عدد صحبت کنیم تا با یک برآورد سریع بتوانید ارزش وقت را محاسبه کنید.

مرحله اول: چگونگی محاسبه‌ی وقت‌‌تان

مرحله اول در محاسبه ارزش وقت

گام اول اندازه‌گیری تمامِ وقتی است که شما صرف کسب درآمد می‌کنید، نه فقط مقدار ساعت‌هایی که به‌صورت فیزیکی سرکار هستید. مثلا اگر شما یک ساعت از وقت روزانه‌تان را در رفت‌وآمد به محل کارتان می‌گذرانید و ۸ ساعت در روز کار می‌کنید در واقع شما ۹ ساعت از وقت‌تان را صرف پول درآوردن در یک روز کرده‌اید. مشابه همین مثال شما باید تمام زمان‌هایی را که صرف موارد جانبی ناشی از کارتان مثل سپردن فرزندان‌تان به مهدکودک یا سایر موارد دیگر می‌شود در نظر بگیرید. با استفاده از این اعداد می‌‌توانیم یک تصویر جامع و کامل از تمام زمان‌هایی که شما در هر سال صرف کسب درآمد و پول کرده‌اید داشته باشیم.

نگران نباشید تنها شما نیستید که برای تخمین‌زدن وقت‌های یک روز با خودتان کلنجار می‌روید. بسیاری از افراد درباره مکان‌هایی که هر روز در یک ۲۴ ساعت رفت‌وآمد کرده‌اند حضور ذهن دقیقی ندارند. اگر مطمئن نیستید، چقدر از وقت‌تان را صرف کارتان کرده‌اید (با توجه به تعریفی که گفته شد) پیشنهاد می‌کنم ۲۵۰۰ ساعت در یک سال را به عنوان شروع در نظر بگیرید. برای این عدد اینطور فرض شده که شما ۱۰ ساعت در هر روز مشغول کار و مشغول رفت‌وآمد به محل کارتان یا درحال انجام کارهایی در ارتباط با شغل‌تان بوده‌اید، کارهایی که به واسطه شاغل بودن مجبور به انجام آنها شده‌اید، این زمان برای ۵ روز کار در هفته یعنی ۵۰ ساعت در هر هفته در نظر گرفته شده. اگر شما ۵۰ هفته در یک سال کار کنید یعنی دو هفته را تعطیل باشید پس می‌شود ۲۵۰۰ ساعت در سال. در واقع محاسبه ساعات کار با توجه به مواردی که باید در نظر گرفته‌شود بر عهده خود شماست و نسبت به شرایط هر کسی تفاوت دارد اما فکر می‌کنم به طور متوسط برای کسی که کارمند تمام‌وقت باشد ۲۵۰۰ ساعت زمان مناسبی است که همه‌‌ی شما به عدد معقولی برسید.

من به عنوان یک کارآفرین بیشتر وقت خود را در حال کارکردن با رایانه هستم. زمانی‌که شروع به سنجش وقت خود کردم نرم‌افزاری به نام: Rescue Time را نصب کردم. این نرم افزار مقدار دقیق زمان‌هایی که من در هر بار کارکردن سپری کرده بودم، ضبط می‌کرد (چه قدر زمان صرف خواندن هر وب‌سایت، استفاده از هر نرم‌افزار، مرور رسانه‌ها در فضای مجازی و موارد دیگر شده‌است). بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به سه‌ماه، من از تعداد دیگری از برنامه‌های کاربردی تکمیل‌کننده برای تخمین زمان استفاده کردم. حتی تمام زمان‌هایی که به کتاب خواندن اختصاص داده بودم یا صرف شنیدن چیزی کرده بودم تخمین زدم. با استفاده از رقم‌هایی که نرم‌افزار Rescue Time ارائه کرد و تخمین‌های منطقی، متوجه شدم که در حدود ۲۷۴۲ ساعت در هر سال کار کرده‌ام. چون دسته‌بندی این نرم‌افزار تفکیک شده است قادر بودم زمان خود را به راحتی دسته‌بندی کنم: زمان‌های نوشتن، خواندن، طراحی وب‌سایت، بازاریابی و غیره. البته این تفکیک جزئیات برای محاسبات ما لازم نیست اما برای روش‌های دقیق‌تر بدست‌آوردن عدد ارزش وقت مهم است. حالا تنها چیزی که شما نیاز دارید یک برآورد معقول از ساعاتی است که صرف پول درآوردن در هر سال می‌کنید.

مرحله دوم: چگونگی محاسبه درآمدتان

ارزش وقت

دومین فاکتوری که شما به محاسبه آن احتیاج دارید این است که ببینید چقدر پول در مدت زمان کارکردن‌تان در می‌آورید. این مرحله خیلی ساده است. اگر شما به‌صورت ساعتی دستمزد می‌گیرید یا کارمند حقوق‌بگیر هستید فقط کافی است به چک دستمزدتان یا فیش حقوقی‌تان نگاهی بیندازید اگر فیش‌های حقوقی‌تان در یک سال تغییر زیادی نداشته باشد با توجه به مالیاتی که می‌پردازید، می‌توانید همان عدد فیش حقوقی‌تان را در نظر بگیرید. البته باید خرج‌های جانبی و هر فعالیت مستقلی که درآمدزا بوده و یا پول بابتش صرف شده را هم محاسبه کنید چون اگر یادتان باشد در مرحله اول که محاسبه وقت بود تمام فعالیت‌ها در نظر گرفته‌شد. عددی که بدست می‌آوریم باید باقی‌مانده درآمد بعد از کسر مالیات باشد. در مورد کارمندان و افراد حقوق‌بگیر، دستمزد معمولا بعد از کسر مالیات پرداخت می‌شود و مشکلی وجود ندارد اما اگر شما از کسب وکار خود پول در می‌آورید باید مالیات و هزینه‌های جانبی شغل‌تان مثل هزینه تبلیغات و غیره را از لیست خط بزنید. برای اینکار می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. بعضی از سرویس‌های خدمات حسابداری بطور اتوماتیک اطلاعات را از حساب شما بیرون می‌کشند و دستورالعمل‌های مالیاتی را آماده می‌کنند. من با چند کلیک ساده توانستم بفهمم در طی یک‌ماه یا سه‌ماه یا در سال قبل چقدر درآمد کسب کرده‌ام. اگر شما هم کارآفرین هستید توصیه می‌کنم از نرم‌افزارهای مشابه برای محاسبه درآمدتان در سال استفاده کنید چون کسب‌و‌کارهای کوچک درآمدشان ماه به ماه در نوسان است و داشتن چشم‌اندازِ زمانیِ وسیع‌تر می‌تواند به شما کمک کند تناقضات موجود در روند کارتان را از بین ببرید و قدر ارزش واقعی وقت خود را بدانید.

مرحله سوم: چگونگی محاسبه ارزش وقت‌تان

ارزش وقت

حالا عدد کل درآمد خود را که در مرحله‌‌ی دوم محاسبه کردید به عدد کل زمان‌های صرف‌شده که در مرحله‌‌ی اول بدست آوردید، تقسیم کنید.

مثلا همان‌طور که قبل‌تر هم توضیح دادم اگر وقتی که شما در یک‌سال صرف پول درآوردن می‌کنید ۲۵۰۰ ساعت در نظر بگیریم:

با درآمد ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان در سال، ارزش وقت شما به ازای هر ساعت ۴,۸۰۰ تومان است.

با درآمد ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در سال، ارزش وقت‌تان به ازای هر ساعت ۱۲,۰۰۰ تومان است.

باید بار دیگر یادآوری کنم تمام این ارقام بدست آمده با فرض ۲۵۰۰ ساعت اشتغال به کار در یک‌ سال است و اگر شما بیشتر یا کمتر از این مقدار در یک سال کار می‌کنید باید تمام ارقام را بر همان مبنا محاسبه کنید.

سؤالی که شاید در این مرحله برای‌تان پیش بیاید این است که آیا این اعداد دقیق هستند؟

زمانی‌ که من برای اولین‌بار این اعداد را بدست آوردم غافلگیر شدم. ارزش یک ساعت از وقت من خیلی پایین‌تر از رقمی بود که فکر می‌کردم. به این فکر افتادم که مثلا چطور می‌شود که یک مشاور که درآمدش در یک ساعت ۱۰۰ هزار تومان است ۲۵۰ میلیون تومان در سال پول در نمی‌آورد. چطور همچین چیزی ممکن است؟! جواب این است که این افراد ۱۰۰ هزار تومان را برای ساعت‌های مفیدشان دریافت می‌کنند نه تمام ساعاتی که در حال کارکردن هستند. وقتی‌ که عدد کل درآمدشان را بر عدد کل زمان‌های صرف‌شده تقسیم می‌کنیم ارزش هر ساعت از وقت‌شان خیلی کمتر از چیزی می‌شود که آنها برای هرساعت کار با مراجعه‌کننده‌های‌ خودشان دریافت می‌کنند. اگر شما هم مثل من باشید اولین چیزی که برای‌تان اهمیت دارد بررسی دقت و صحت این اعداد و ارقام است‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍. روشی که ما برای مشخص کردن ارزش وقت شما استفاده کردیم، روش محاسبه مقدار خالص دریافتی بود چون مبنای آن مقدار پول خالصی است که بعد از کسر مبالغ مختلف از جمله هزینه‌ها و مالیات باقی می‌ماند. من متوجه شدم که دو روش دیگر هم برای محاسبه مقدار خالص درآمد دریافتی یک فرد وجود دارد. سعی می‌کنم این دو روش را هم به طور خلاصه به شما توضیح دهم. اما معتقدم مثال‌های مرحله‌‌ی سوم که قبلا درباره‌اش صحبت کردیم بهترین روش برای فهم کامل این موضوع است.

اولین روش بررسی درست بودن عددی که بدست آورده‌اید روش محاسبه‌ نرخ‌ بازار است. روش نرخ‌ بازار در واقع نرخ دستمزد شما را برای کار در هر شرکت یا محل دیگری در همان شغل خودتان مشخص می‌کند. من مقدار زیادی از وقت خود را صرف نوشتن می‌کنم پس می‌توانم در هر جایی که به یک نویسنده برای خلق محتوا نیاز است استخدام شوم‌. به‌علاوه من بیشتر زمانم را صرف ایجاد راه‌هایی برای ارتقای کسب‌وکارها می‌کنم پس می‌توانم به عنوان یک مدیر توسعه کسب‌وکار نیز استخدام شوم. بنابراین به میزان حقوق و دستمزد مناسب برای هر شغلی که واجد شرایط آن هستم توجه کردم و سپس آن را بر ساعات کاری تقسیم کردم و به این ترتیب ارزش وقت من با روش دیگری مشخص شد. شما هم می‌توانید از این روش به محاسبه‌ی ارزش واقعی وقت‌تان، یعنی آن چیزی که باید باشد با توجه به بازار کارتان برسید.

مسیر دیگر محاسبه، روش مبتنی بر هزینه است. در این روش شما به شخص دیگری دستمزد می‌دهید تا کاری را که خودتان می‌توانید انجام دهید، او برای‌تان انجام دهد. به عبارت دیگر تصور کنید که شما رئیس هستید و کسی را برای انجام کارتان استخدام کرده‌اید. من با تقسیم‌بندی کردن شغلم به وظایف خاص شروع کردم (نوشتن، بازاریابی) و مقدار زمانم را برای هر کدام از این وظایف برآورد کردم. فهمیدم که باید چقدر بپردازم تا کس دیگری کارهایم را به‌صورت تمام‌وقت انجام دهد. بعد کمی سبک، سنگین کردم و میانگینی از همه‌ی وظایف شغلی‌ام بدست آوردم تا به یک نرخ کلی برسم، به این ترتیب میزان پولی که حاضرم با این دستمزد کس دیگری کارهایم را هر روز برایم انجام دهد بدست آمد. در نهایت این عدد را بر تعداد کل ساعات کاری تقسیم کردم. حالا از همه روش‌ها ۳ عدد بدست آمده بود که من متوسط ارزش وقتم را با این ۳ عدد محاسبه کردم. متوجه هستم که اعداد بدست آمده از این ۳ روش مختلف ممکن است خیلی با هم اختلاف داشته باشند ولی در واقع ارزش وقت شما معدل بدست آمده از هر ۳ روش است.

خوب، الان در واقع روش محاسبه ارزش وقت ما کامل شده‌است. با محاسبات بالا قادر به تعیین یک برآورد سریع و دقیق از ارزش وقت‌مان هستیم و می‌توانیم محدودیت‌ها را در نظر داشته باشیم و با توجه به آنها تصمیمات بهتری بگیریم.

برای مثال: اگر شما بدانید ارزش وقت شما هر ساعت ۱۲ هزار تومان است هرگز برای دریافت یک کارت هدیه ۵ هزار تومانی ۳۰ دقیقه منتظر نمی‌شوید.

اگر شما بدانید ارزش وقت شما ساعتی ۳۰ هزار تومان است، همیشه ۲۰ هزار تومان هزینه پیک برای یک جنس را می‌پردازید و اینترنتی خرید می‌کنید و وقت‌تان را برای رفتن به مغازه و خرید تلف نمی‌کنید.

اگر شما بدانید که ارزش هر ساعت از وقت‌تان ۱۰۰ هزار تومان است، بلیط هواپیمای یکسره می‌گیرید که دو ساعت در فرودگاه برای ترانزیت معطل نشوید حتی اگر قیمت بلیط ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر از بلیط با یکبار توقف باشد.

حالا شما می‌دانید هر ساعت از وقت شما واقعا چقدر ارزش دارد پس می‌توانید هر روز تصمیمات بهتری بگیرید.

برگرفته از: jamesclear

 

 

  • علیرضا نامی

خدا با ماست !

۰۱
فروردين

قایقت شکست ؟ پارویت را آب برد ؟ تورَت پاره شد ؟
صیدت دوباره به دریا برگشت..؟
غمت نباشد چون خدا با 
ماست !
هیچ وقت نگو ؛ از ماست که برماست !
بگو خدا با ماست.

اگر قایقت شکست، باشد! دلت نشکند! دلی را نشکنی.
اگر پارویت را آب برد، باشد ! آبرویت را آب نبَرَد! آبرویی نبری.
اگر صیدت از دستت رفت، باشد! امیدت از دست نرود ! امید کسی را ناامید نکنی.
امروز اگر تمام سرمایه ات از دستت رفت، دستانت را که داری!
خدایت را شکر کن. دوباره شکر کن !
اگر چیزی به دست نداریم دست که داریم دوباره به دست می آوریم.
دوباره می سازیم و دوباره به دست می آوریم.
دوباره می خریم و دوباره می خندیم.

  • علیرضا نامی

فال آغاز دفتر

۰۱
فروردين

  • علیرضا نامی