پرورش تفکر خلاق در تیم بهکمک ۴ نکته مهم که نباید از آنها غافل باشید
بهوجودآوردن فرهنگ خلاق در سازمان و پرورش تفکر خلاق در تیم میتواند شما را در کسبوکارتان، به موفقیتهای بزرگی برساند. امروزه برای پیشرفت شغلی، خلاقیت و نوآوری لازم است. محققان دانشگاه ایالتی واشینگتون میگویند: «علت موفقیت برخی از موفقترین شرکت های دنیا، این است که به وضعیت موجود نگاه کرده و چون آن را مناسب ندیدند، تصمیم به استفاده از تکنولوژیهای جدید گرفتند؛ عدهای ورق را برگردانده و صنعتی را بهکلی نابود کرده یا حتی صنعت جدیدی را خلق کردهاند.»
برای مثال، شرکتی مثل کیکاستارتر (Kickstarter)، برای اولین بار از ایده سرمایهگذاری جمعی پاداشمحور، برای پرکردن شکاف موجود در بازار استفاده کرد؛ یا شرکت اوبر (Uber)، مفهوم حملونقل عمومی را در ذهن همه دگرگون کرد؛ شرکت تسلا (Tesla) نیز تکنولوژی خودروسازی را بهسمت امتحان ایدههای جدید و هیجانانگیز هدایت کرد. ویژگی مشترک همه این شرکتهای پیشگام، ارزشی بهنام خلاقیت است.
تفکر خلاقانه برای موفقیت هر کسبوکاری در فضای رقابتی بسیار مهم است، اما واداشتن کارمندان به متفاوت فکرکردن، همیشه آسان نیست. امتحان ایدههای جدید و متفاوت، بدون چارچوب حمایتی مناسب و آماده، اغلب باعث مخالفت و نارضایتی کارمندان میشود. در این مقاله نکاتی را ذکر میکنیم که با کمک آنها میتوانید تفکر خلاق را در تیم و گروه کاری خود پرورش دهید.
مطلب مرتبط: تفکر خلاق چیست و چطور میتوان خلاقانه فکر کرد؟
۱. پرورش تفکر خلاق در تیم با برگزاری جلسات طوفان فکری (Brainstorming)
برگزاری جلسات طوفان فکری، بهترین راه برای شروع تفکر خلاق در گروه است. جنین رابرتسون (Janine Robertson)، عضو کمیته ارتباطات فوربز، پیشنهاد میکند جلسات طوفانی فکری را در جلسات هفتگی یا ماهانه گروه بگنجانید. او میگوید: «این کار باعث خلق فرهنگ مشارکت آزادانه در گروه شده و کارمندان را نسبت به ارزشمندبودن ایدههایشان از دید شما، مطمئن میکند.
او همچنین پیشنهاد میکند که ایدههای برگزیده را تشویق کنید. کارتهای هدیه، صرف ناهار در رستوران یا قهوه صبحگاهی، همگی راههای کوچکی برای نشاندادن قدردانی شما و ترغیب نوآوریهای بیشتر در آینده است. جلسات طوفان فکری، روشی عالی برای ترغیب اعضای گروه به گسترش مرزهای فکری خود و تفکر خلاقانه است.
۲. ایجاد فضای آزاد
نباید توقع داشته باشید که بدون ایجاد فضای مناسب، اعضای گروه ایدههای خود را به اشتراک بگذارند. فضای آزاد و انگیزهبخش، به اعضای گروه اجازه میدهد تا از نقطه امن خود (comfort zone)، بیرون بیایند. منظور از ایجاد فضای آزاد، فقط فراهمکردن مبلهای شنی و سالنهای استراحت جذاب نیست، بلکه مهم تغییر فرهنگ محیط کار است، به گونهای که اعضای گروه بخواهند و بتوانند آرزوها و اهداف بزرگتری داشته باشند.
بهمنظور پرورش تفکر خلاق در تیم، تمام اعضا باید احساس کنند که صدای آنها شنیده میشود، همچنین بتوانند بدون تفکر درباره عواقب گفتههایشان، بهراحتی از ایدههای خود بگویند. مگان ریتز (Megan Reitz)، در یکی از مقالاتش میگوید: «یکی از بهترین راهها برای ایجاد فرهنگ مشوق در حرفزدن، کنجکاوی سرپرست گروه درباره شنیدن حرفهای دیگران است و پذیرفتن این نکته که همیشه دیدگاههای مختلفی درباره شیوه انجام کارها وجود دارد که لزوما درست نیستند. اگر موافق نظر یا دیدگاهی نیستید، سعی کنید بهجای آنکه بلافاصله صحبت طرف مقابل را قطع کنید، حرفهای او را بشنوید. به رفتار خود دقت کرده و ببینید که در چه مواقعی، افراد مقابل شما بهراحتی شروع به صحبت میکنند و در چه مواقعی ساکتاند.»
به اعضای گروه خود اجازه دهید تا ایدههای جدید را امتحان کرده و دریابند که چه چیزهایی درست کار میکنند و چه چیزهایی به اصلاح نیاز دارند. اگر میخواهید خلاقیت و رشد را در گروه خود کلید بزنید، حتما به آنها فرصت امتحان این کارها را بدهید.
۳. پرورش تفکر خلاق در تیم با تشویق به همکاری
اگرچه خلق یک ایده، فقط با یک فرد امکانپذیر است، واقعیتبخشیدن به آن با هماندیشی چندین فرد میسر میشود. همکاری، جنبه مهمی از خلاقیت و بخش مهمی از تفکر طراحی (Design thinking) است. تفکر طراحی، شامل تمایل به انعطافپذیری، همدلی و مثبتاندیشی در تلاشهای جمعی است. این نوع تفکر، بهدلیل فراهمکردن نتایج مثبت برای همه شرکتکنندهها مهم است.
همکاری، به تمام جنبههای تفکر طراحی، اجازه ظهور داده، درنتیجه سوخت خلاقیت گروه را تأمین میکند. اجازه ظهور دیدگاههای جدید هنگام امتحان ایدهها، بینش مؤثری نسبت به نحوه طراحی محصول فراهم کرده، همچنین به کسبوکار شما برای تولید محصولات موردقبول اکثر مشتریان، کمک میکند؛ بنابراین بهتر است اعضای گروه خود را تشویق کرده تا با همکاری یکدیگر به راهحلهای جدید برسند.
برای ایجاد فرهنگ همکاری، باید همه موانع موجود را از سر راه بردارید. یکی از موانع مهم، معیارهای سنجش و پاداش قدیمی است. جیکوب مورگان (Jacob Morgan)، در مقاله خود میگوید: «اگر سازمان شما مبنای پاداش و موفقیت را بر عملکردهای فردی بگذارد، تشویق اعضای سازمان برای بهاشتراکگذاشتن دانش و ارتباطگرفتن با همکاران، بسیار سخت خواهد بود؛ پس چه کار باید کرد؟ پاداشدادن به کارمندان بر اساس رویکرد فردی هیچ مشکلی ندارد، اما لازم است برای کار گروهی نیز پاداشهایی در نظر گرفته شود.»
مطمئن شوید که سیستم شما، موفقیت را بر اساس کار فردی و گروهی میسنجد.
۴. شفاف باشید
در یکی از مقالات مؤسسه مدیریت خبره (Chartered Management Institute)، ذکر شده است که «ایده بزرگ بدون هدف، فقط یک رؤیای بزرگ است. برای اینکه افراد خلاقانه فکر کنند باید سطوح عدم قطعیت را کاهش دهید». هر اندازه اعضای تیم بیشتر راجع به اهداف کلی کسبوکار و فرصتهای جدید بدانند، بیشتر سهیمبودن در کار را احساس میکنند؛ همچنین تمایل اعضای گروه به مشارکت، خلاقیت را در شرکت افزایش میدهد.
بنابراین، برای پرورش تفکر خلاق در تیم باید درمورد اهداف و مقاصد شرکت تا حد ممکن، صادق باشید. درمورد آنچه که از گروه میخواهید، شفاف باشید و تصویر بزرگتری از نتایج آن ارائه دهید. توجه خود را بر اهداف گستردهتر سازمانی، مثل بیانیه مأموریت سازمان، متمرکز کنید. ارائه هدف واضح، به اعضا اجازه میدهد تا بهجای صرف وقت برای پیبردن به اهداف سازمان، زمان خود را به کشف راهحلهای جدید اختصاص دهند.
سعی کنید واقعا شفاف و روشن باشید. کارمندان شما، بیشتر از حد تصورتان، آگاهاند و متوجه بیصداقتی شما خواهند شد. اگر نتوانید به اندازه کافی شفاف باشید، قطعا به میزان مشارکت کارمندان، ضرر بزرگی خواهید زد. کارمندانی که مشارکت کمی دارند، توجهی به خلاقیت ندارند و درنهایت به زیان شما تمام میشود.
سخن آخر
تفاوت میان شرکتی که تأثیر مهم و بلندمدتی بر جامعه دارد و یک شرکت متوسط، تفکر خلاق است. سعی کنید برای پرورش خلاقیت در گروه و رساندن کسبوکارتان به موفقیتهای جدید، از نکات ذکرشده در این مقاله برای پرورش تفکر خلاق در تیم خود استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: تکنیک های تفکر خلاق ؛ ۵ روش موثر برای رسیدن به ایدههای خارقالعاده
منبع: skillsyouneed.com