کرونا یک فرصت برای امتحان دورکاری در کسبوکار!
دورکاری یا ریموت کار کردن و یا هر اسم دیگری که داشته باشد. مهم این است که قبل از ورود ویروس کرونا به دنیا، برخی از شرکتها این راه را برای کاهش هزینهها و دسترسی آسان به متخصصان در سراسر دنیا و مزایای دیگری که قرار است در این مقاله به آنها بپردازیم، انتخاب کرده بودند.
با وجود اینکه سمت و سوی کسب و کارهای دنیا به ریموت کردن کارها تا حد امکان است، اما همچنان خیلی از مدیران اعتقادی به وجود بهره وری در این مدل از همکاری ندارند و معتقدند که کارمندان در این شرایط کار نمیکنند.
سوال اینجاست که چه نوع کسبوکارهایی قابلیت بهرهمندی از کارمندان به صورت دورکار را دارند؟
برای استخدام افرادی جهت همکاری ریموت، باید به دنبال افراد با چه نوع شخصیتی باشیم؟
زمانیکه نوع همکاری با کارمندان بهصورت دورکاری است، آیا لازم است شاخصهای اندازهگیری بهرهوری را در مورد آنها تغییر داد؟ چه KPIهایی در این شرایط پررنگتر خواهند بود؟
آیا مدیریت و ارتباط از راه دور با افراد دورکار به تکنولوژیهای متفاوتی نیاز دارد؟ و یک مدیر در این شرایط به چه مهارتهای دیگری برای مدیریت بهتر اوضاع نیاز دارد؟
و درنهایت اینکه ویروس کرونا که این روزها خیلی از شرکتها را مجبور کرده تا زیربار دورکاری بروند، آیا این موضوع میتواند یک فرصت برای امتحان کردن این شیوه همکاری و بررسی قابلیتها و مقدمات موردنیاز باشد؟
در ادامه به بررسی و پاسخ تک تک این سوالات میپردازیم.
آماری از رشد نرخ دورکاری
طبق گزارش Global Workplace Analytics، نرخ دورکاری از سال 2005 به میزان 115% افزایش داشته است.
80% تا 90% افراد به دورکاری حداقل بعضی از روزهای هفته علاقه دارند.
37% افراد حاضرند در ازای کاهش حقوق، دورکاری را انتخاب کنند. و 36% به ازای افزایش حقوق، دورکاری را انتخاب خواهند کرد.
95% از شرکتها،دورکاری باعث حفظ بیشتر کارکنانشان شده است.
6 نفر از هر 10 کارفرما، از کاهش هزینههای ناشی از دورکاری رضایت داشته اند.
مزایا و معایت دورکاری در کسبوکارها
دورکاری در کسب وکارها دارای معایب و مزایایی است که همین خود باعث شده که همیشه تصمیمگیری در این زمینه برای مدیریت مشکل باشد. مدیریت بر فردی که به صورت مرتب هر روز به شرکت میآید به نظر خیلی از مدیران کار سادهتری است.
بنابراین خیلی از آنها بدون بررسی و درنظرگرفتن معایب و مزایای دورکاری در کسب و کار، گزینه حذف این امکان را انتخاب نموده اند. اما اینروزها ویروس کرونا که کل دنیا را تحت تاثیر قراردادهاست، تقریبا تمام شرکتها را مجبور کرده است که این شیوه را امتحان کنند. مطمئنا پس از پایان این بحران ناخوشایند بسیاری از مدیران درمورد تجربه خود از تست دورکاری در کسب وکار خود خواهند گفت.
مزایای استفاده از شیوه دورکاری در کسب وکار:
وبلاگ hupspot این مزایا را برای سه دسته بررسی کرده است:
1- کارفرما
حذف هزینه فضای دفتر که از نظر این سایت هر کارمند سالانه 11000 دلار هزینه فضا را به خود اختصاص میدهد. و ازطرفی افزایش رضایتمندی و ماندگاری کارمندان را با خود به همراه دارد.
2-کارمند
تعادل بین کار و زندگی، صرفهجویی در زمان و پول، حفظ محیط زیست، تمرکز بیشتر به دلیل کم شدن حواس پرتیهای ناشی از محیط کار، تسلط بیشتر بر محیط کار وکاهش استرس از مزایای دورکاری برای کارمندان است.